Till senaste kommentaren

är ett lås sönderrostat efter 270 år i Östersjön

Hej!
Kan ett lås på ett träskrin eller kista vara i så bra skick efter att ha legat i vattnet sedan 1750-talet att det fortfarande håller ihop och kan dyrkas upp?
Eller är låset sönderrostat och det går att öppna skrinet utan åtgärder?
Skriver en barndeckare som utspelar sig i vattnet runt Kökar, Åland , där man hittar en skattkista bredvid ett vrak och vill att det jag skriver ska vara så nära sanningen som möjligt inom Östersjö området.
Finns det kopior på skrin och smycken från 1750 talet i er butik?
mvh Helena Jeppe

Helena Jeppe

Kommentarer

• Hej Helena Jeppe,

Vilken spännande historia det låter som att du skriver, och roligt och bra att du kontaktar oss i bevarandefrågor för trovärdighet!

Hur mycket järn (som jag förmodar att det är?) rostar beror av en mängd faktorer i närmiljön, mängden salt och syre i vattnet framför allt, och hur mycket det exponeras för dessa faktorer, alltså hur öppet det ligger. Om det är täckt av tjocka lager lera kan det exempelvis bevaras väl eftersom tillgången på syre då är kraftigt begränsad. Men för just en låsmekanism krävs ju endast mycket litet rost för att delarna ska fastna, så att den bara skulle vara att öppna tror jag inte skulle vara möjligt, även om den legat skyddad.

Sedan kan barn i en barnbok förstås ha stor tur, och vara finurliga och tålmodiga i att lirka och lirka, och trots att någon konservator på Vasamuseet sagt något annat, ändå få upp låset, ha ha!

(En annan, men likväl bevarandefråga, är ju att vrak, liksom skrin och kistor intill vrak, är marint kulturarv och inte får röras utan ska anmälas till museum, länsstyrelsen eller Riksantikvarieämbetet, även om det kanske inte är något vi kan kräva av dessa barn att de känner till).

Lycka till med boken!

Med vänliga hälsningar,
    Malin Konservator

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.