Åtta ton lättare -kan sjösättas nu?
Hej!
Nu när bultarna är bytta och skeppet är hela 8 ton lättare, betyder det att skeppet nu skulle klara av att sjösättas?
Nu när bultarna är bytta och skeppet är hela 8 ton lättare, betyder det att skeppet nu skulle klara av att sjösättas?
Följ inlägget
2
följare
tack för din fråga. Du har helt rätt i att skeppet är lättare nu i och med de nya rostfria stålbultarna. Det innebär dock inte att skeppet skulle klara av att sjösättas idag ändå. Framförallt är skeppet tömt på barlast och andra föremål, samt att det är konserverat med ett bevaringsmedel som kallas för PEG.
Skeppet är tungt som det är och sjunker till viss del ihop av sin egen tyngd. Nu när bultbytet är gjort är planen att vi skall byta ut den stålvaggan som skeppet står i, till en annan stödfunktion. Då är det bra att skeppet är lättare, samt att virket är i bättre skick.
Dock är den största anledning till att vi inte vill sjösätta skeppet Vasa är att vi vill bevara skeppet så länge som möjligt för att så många som möjligt skall få se detta unika 1600-tals skepp.
Hoppas detta var svar på din fråga.
MVH
Hur länge har hon legat i sin nuvarande vagga? Är det samma som byggdes för henne 1961?
Hur långt har arbetet på en ny sorts stöttning kommit?
Vaggan som Vasa ligger i är den som byggdes 1961, och som skeppet placerades i ganska snart efter bärgningen. Under 1990-talet kompletterades den med ytterligare stöttor efter att man kunnat se deformationer i skrovet. Sedan tio år pågår ett arbete med att ge Vasa en ny stöttning - projektet Stötta Vasa: först ett forskningsprojekt för att ta reda på så mycket som möjligt om egenskaperna i Vasas trä och konstruktion, och därefter har ett konstruktionsarbete satt igång. Stötta Vasa-projektet är nu inne i en detaljprojekteringsfas som ska slutföras under 2021 och därefter kommer vi att upphandla en entreprenör som ska bygga och installera den nya stöttningen. Vasas nya stöttning kommer att skilja sig ganska mycket från den befintliga, främst genom att den, förutom en yttre vagga, också består av ett inre "skelett" som är till för att bromsa rörelser i skrovet i bibehålla skeppets form.