Historiebruk på Vasa Museet
Hej!
Jag skriver ett arbete om historiebruk och undrar hur ni förhåller er till olika historiska händelser och källor, och hur ni väljer att använda dessa i museet.
Tack på förhand
Jag skriver ett arbete om historiebruk och undrar hur ni förhåller er till olika historiska händelser och källor, och hur ni väljer att använda dessa i museet.
Tack på förhand
Följ inlägget
1
följare
Spännande att du skriver om historiebruk!
Din fråga är väldigt stor, så jag börjar med det som just vi pedagoger arbetar med väldigt konkret:
Vi erbjuder två program för gymnasiet, ett om historiebruk och ett om propaganda.
I båda dessa hanterar och diskuterar vi olika källor och hur de har utnyttjats genom historien. Du kan läsa om innehållet i programmen här:
https://www.vasamuseet.se/skola/gymnasium
Vad som är så bra med Vasa är att det är lätt att se både den enskilda människans historia och Sveriges ambition med Östersjön. Vi har både arkeologiska och historiska förstahandskällor.
Dessutom måste vi alltid förhålla oss till senare sekel och vår egen tids tolkningar av museets ämne, så att säga.
Förutom i pedagogiken kan vi beröra historiebruk som föredrag, på hemsidan eller andra kanaler. Att producera utställningar är ju faktiskt historiebruk "in action" eftersom vi då väljer och väljer bort vad som passar!
Detta svar hoppas jag gav dig en kick för vidare utforskning och kanske specificering i ditt arbete.
mvh