Till senaste kommentaren

"Trubbig för på krigsskepp från 1600-talet."

"Trubbig för på krigsskepp från 1600-talet." Vid besök på Karlskronas marinmuseum ställde jag frågan om trubbig för till museets experter som inte kunde svara eller förklara varför dessa skepp vid tiden byggdes med en relativt plan/platt för. Man borde vid tiden förstå fördelarna med en skärande skrovprofil, minder båtar byggda från tiden före och tiden runt 1600 byggdes med sådan teknik. Varför inte på krigsskeppen? finns någon teknisk eller annan förklaring varför de ser ut som de gör? Expert personal på museet hänvisar till Er.
Hoppfull på ett svar från Er.//cht



Christer Törnblad (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Christer,
    I störa skepp, övre delen av skrovet är ofta trubbig före, för att bära upp under segel, som brukar att pressa fören ner. Undre delen, när till kölen, är fortfarande skärande. I vissa traditioner, ville man har så mycket plats på däcket som möjligt, och så får man en trubbig för. I Holland, byggde man skepp med en form som ska glida upp över vågarna, och den ser trubbig ut men funkar bra. I England, byggde man skarpt i botten, för att skära igenom vågarna.
    Fred

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.